Facebook Lancar Graph Search, Kuasa Baru Carian engin



perlancaran graph search facebook

Facebook memperkenalkan produk versi kuasa baru pencarian engin terbarunya yang dipanggil Graph Search, perkhidmatan ini memudahkan pengguna mencari orang, gambar, tempat dan minat berkaitan dengan facebook anda. Ia sangat membantu pengguna misalnya, mahu melihat senarai semua gambar rakan-rakan facebook mereka telah diambil di kuala lumpur atau mencari semua rakan-rakan yang juga meminati sesuatu rancangan tv itu.

hakikatnya orang akan berfikir ia lebih kurang sama dengan pencarian lain seperti google,yahoo tapi Graph Search berfungsi berbeza dari laman pencarian yang biasa.

Mark Zuckerberg menjelaskan bahawa ini bukanlah carian web, tetapi benar-benar berbeza:
Zuckerberg menjelaskan perbezaan antara pencarian web dan Graph Search."Carian web direka untuk mengumpul apa-apa pertanyaan secara terbuka dan memberi anda link yang mungkin ada mempunyai jawapannya. "Mencampurkan perkara-perkara bersama berdasarkan kepada perkara-perkara yang anda berminat adalah "masalah teknikal yang sangat berat," menurut Zuckerberg.

Graph Search direka untuk mengambil pertanyaan dan memberi anda jawapan dengan tepat, bukannya pautan link yang mungkin memberi jawapan. "Sebagai contoh, anda boleh meminta Graph Search" Siapakah kawan-kawan saya yang tinggal di San Francisco? "Zuckerberg bergurau bahawa perbezaan adalah "penapis".
Setiap kali anda pergi masuk ke sebuah hotel atau pusat membeli-belah, Graph Search Facebook dapat menunjukkan kepada kawan anda jika mereka juga mencari tempat yang sama.

Kalau macam tu, bagaimana dengan privasi?
Zuckerberg berminat menekan bahawa Graph Search tidak akan kongsikan tetapan privasi anda.
Hanya jawapan yang anda kongsikan kepada "friends", "friends of friends", atau "public", akan dijumpa oleh orang lain.

Mark Zuckerberg lancar Graph Search
Mark Zuckerberg Perkenalkan produk baru mereka.


1 comment:

 
Return to top of page Copyright © 2010 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by HackTutors